Kde sú korene našich stravovacích návykov?

Nie je to tak dávno, čo sa u nás doma začalo častejšie skloňovať slovo paleo. Nie, nebude to tým, že by sme zbierali informácie o nejakých „šutríkoch“. Skôr ide o spôsob stravovania ľudí z čias minulých. Čias, kedy ešte neexistovalo pestovanie obilnín, zvieratá sa nechovali, ale lovili a z čias, kedy sa strava skladala najmä z mäsa, tuku a neskutočného množstva zeleniny. Avšak jedna vec tam zásadne chýbala – cukor.

Určite mnohí z vás už počuli o nepriaznivých účinkoch cukru na telo. Nie je to len nadváha, či obezita, sú to i mnohé iné choroby, či už cukrovka alebo v neposlednom rade rakovina. Áno veru tak, jedným z najčastejších príčin vzniku nádorových ochorení je práve cukor. (Vedeli ste napríklad, že ak chcú lekári zistiť miesto vzniku nádoru, nariadia pacientovi skonzumovať sacharidový roztok a následne potom skúmajú, ktoré bunky si na ňom najviac „pochutnávajú“, čím sa presne určí poloha nádoru? Tieto „skazené“ bunky totiž cukor vyslovene milujú.)

Okrem nepriaznivých účinkov cukru na fyzické zdravie človeka sa často medzi výskumníkmi a lekármi uvažuje o jeho účinkoch na psychiku. Možno si pomyslíte „Ako už len cukor môže meniť psychiku?“ Tak skúste popremýšľať o čosi lepšie. Veď čo je lepšie ako dať si úžasnú sladkú čokoládu, keď nám je smutno? Alebo dať si dva kopčeky zmrzliny len preto, aby nám bolo príjemnejšie počas dňa, kedy nás každý iba vytáča? Pravdou však je, že tento akýsi „systém odmien“ by nemal byť braný na ľahkú váhu. Pri výskumoch činnosti mozgu bolo totiž dokázané, že u ľudí s nadváhou sa pri konzumácii cukru aktivujú presne tie časti mozgu, ktoré sú aktivované napríklad u alkoholika, keď sa napije alebo u drogovo závislej osoby pri požití drogy. Takže hoci si to mnohí nechcú priznať – cukor je droga. (Zaujímavým príkladom je výskum uskutočnený na potkanoch – po čase prijímania sacharidového roztoku sa úplne zmenili mozgové procesy, čím sa u nich nielen vytvorila závislosť, no nastala i celková zmena fungovania mozgu.)

Väčšina ľudí hovorí, že sladkosti jedia v minimálnom množstve, a teda ich konzumácia cukru je úplne normálna. Problémom však je, že existujú i skryté formy cukru, ktoré si mnohí z nás neuvedomujú. Je len málo ľudí, ktorí si pri nákupoch čítajú zloženie potravín. Jedných to obmedzuje časovo, iní tvrdia, že ich to nezaujíma, pokiaľ produkt dobre chutí a ďalší zase napríklad, že ak by mali jesť zdravo, ich peňaženka by to nezvládala. Nuž, výhovorka stojí groš. Tak isto ako dve veľké uhorky v supermarkete stoja 24 centov a „grunt“ do polievky so zložením slušnej atómovej bomby stojí 76 centov. Nuž, matematika žiaľ vždy ostáva na každom jednom z nás.

Teda pointa: snažíme sa obmedziť cukor pre vlastné zdravie. Skúste to i vy. Aspoň jeden týždeň si čítajte zloženie potravín, ktoré nakupujete a konzumujete a dôkladne dávajte pozor na prísady, ktoré by ste možno v daných potravinách ani nečakali (mne minule skoro oči vypadli, keď som v klobáse videla glukózovo-fruktózový sirup. NAČO preboha?!). Tak či onak, jesť zdravo sa oplatí. Už len pre to samotné zdravie, ktoré je, verte mi, dôležitejšie ako si myslíte.

mäso

Na záver by som chcela zdôrazniť, že moja snaha o prechod k paleo stravovaniu nie je pokusom o diétovanie. Naopak, neznášam slovo diéta a nikdy som v živote žiadnu diétu nedržala a ani nemienim. Paleo je druh stravovania, stravovacích návykov, ktoré môžu a taktiež nemusia napomôcť k redukcii váhy. Nikomu nevnucujem toto stravovanie, iba sa pokúšam rozšíriť obzory v rámci zdravej životosprávy, keďže paleo je vhodné i pre diabetikov (nepoužívame žiaden cukor) či celiatikov (nepoužívame žiadnu múku). Tento článok je úvodom k nasledujúcim článkom týkajúcim sa receptov (nielen) z paleo kuchyne, na ktoré sa môžete tešiť už čoskoro.

Môžete preskočiť na koniec a nechať správu. Pinging je aktuálne nepovolený.

Nechajte správu