Údená šunka z obchodu: utekajme

V čase sviatkov Veľkej noci sa viac, ako zvyčajne, predávajú v supermarketoch rôzne údené šunky, rolované pliecka či len rolky. Malo by ísť o kvalitné mäso, ktorým si spestríme a obohatíme sviatočné stoly a doprajeme si dobrého jedla. Nie vždy je tomu tak, ale musím napísať, že za posledné dva roky sa situácia na slovenskom trhu výrazne zlepšila.


Presne pred dvomi rokmi vyšiel na inom blogu článok s rovnakým názvom. Popisuje praktiky, ktoré používa moderná produkcia potravín na to, aby na náš trh dodala kvalitné mäsové výrobky. A pokiaľ termín „mäsové výrobky“ je aj legislatívne správny, lebo ak ja raz mäsa málo, tak je to výrobok a nie mäso, tak s termínom „kvalitný“ mám problém. A nie len ja, ale všetci tí, čo ho konzumujú.

No zdá sa, že aj Slovákom sa blýska na lepšie časy. Hoci aj tento rok sme mali možnosť vidieť reklamné slogany ako napríklad „kvalitná slovenská produkcia“ alebo „tradičná slovenská kvalita“ a potom ste v regále v Bille našli mäsový výrobok, ktorý mal reprezentovať údené mäso na Veľkonočný stôl a v ňom bolo len 60% mäsa. Ja byť reprezentantom oborového združenia, propagujúceho tradičné slovenské kvalitné výrobky, zažalujem producenta tejto reklamy pre poškodzovanie dobrého mena slovenskej tradície.

Aj v slovenskom družstevnom maloobchode ste mohli nájsť kvalitné mäsové výrobky na veľkonočný stôl, obsahujúceho 70% mäsa. Je to o niečo lepšie, ale stále to nie je dobré a ani tradičné slovenské. Alebo vaše staré mamy napichávali šunku vodou? Čo je zaujímavé, že členovia tohto oranžového spotrebného družstva a držitelia kartičiek sa čičíkajú útechou, že aj keď ich vlastne tento obchod okráda, predávajúc im v cene mäsa vodu, tak im na Vianoce daruje salónky (myslíte, že sú skutočne poliate čokoládou?) a občas im vyplatí podiely na zisku. No neviem, ja by som to nežral.

šunky

A hoci máme občas tendenciu nadávať na zahraničné reťazce a poľské potraviny, tak Lidl predával údenú rolku z Poľska, ktorá obsahovala 97% mäsa. A po uvarení sa táto šunka ani trochu nescvrkla a po rozkrojení nemala špongiovitú konzistenciu, ako iné „konkurenčné“ výrobky a mohli ste pri oddeľovaní vidieť vlákna mäsovej svaloviny.

Ako vidieť, nekvalitná poľská potravina je na tom výrazne lepšie, ako tradičná slovenská kvalita.

Predajne ponúkajú len to, čo zákazníci kupujú. Ako vidno, dajú sa kúpiť aj kvalitné výrobky, len ich musia ľudia žiadať. Ak necháte mäso s vodou predajcovi na pulte, nech sa mu pokazí, nabudúce ho neobjedná. Ak sa mu vypredá kvalitný výrobok, objedná ho znova.

Všetko je to v rukách zákazníkov. Možno už o dva roky budeme písať ako o rarite, keď sa niekde objaví „údená rolka“, ktorá bude mať menej, ako 70% mäsa. A nebudeme musieť závidieť západným krajinám, že sa u nich predávajú kvalitné potraviny. Pretože sa predáva len to, čo ľudia kupujú.

Môžete preskočiť na koniec a nechať správu. Pinging je aktuálne nepovolený.

Nechajte správu


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/e/4/e46f09ff-7b80-43f5-ae22-b5c34122c808/zdravoadobre.sk/web/wp-content/themes/HealthyLifestyle/comments.php on line 55


Warning: Undefined variable $return in /data/e/4/e46f09ff-7b80-43f5-ae22-b5c34122c808/zdravoadobre.sk/web/wp-content/themes/HealthyLifestyle/lib/features.php on line 11